Četba ve volném čase
Jsou lidé, kteřà vidà radÄ›ji film, než by si pÅ™eÄetli knihu. A zase jsou takovÃ, kteřà dávajà pÅ™ednost knize. Ta pÅ™ece jen dává vÄ›tÅ¡Ã pole fantazii. ÄŒlovÄ›k si knižnÃho hrdinu pÅ™izpůsobà podle sebe, podle svých pÅ™edstav. Takže nabuÅ¡ený dobrodruh je pro jednu dámu s Äernými a kudrnatými kadeÅ™emi a pro druhou blondýn s modrýma oÄima. Pokud kniha neuvede doslovný popis, každý si hrdinu pÅ™edstavà dle svého. A mimochodem, pokud je kniha dlouhá a ÄlovÄ›k tak Äasto nechce, může autor na zaÄátku hrdinu popisovat, jak chce, na jeho mÃsto se stejnÄ› dostane ten ideál, který Ätenáři vyhovuje vÃce. Tedy podle jeho snů. Â
S pÅ™ibývajÃcÃm vÄ›kem se skladba knih podstatnÄ› mÄ›nÃ. Tedy u velké vÄ›tÅ¡iny lidÃ. ZaÄÃná to velmi jednoduchými pohádkami v dÄ›tstvÃ. Velká pÃsmenka a spousta obrázků, to byly zaÄátky. Obrázky vydržely, pÃsmena už mohla být menÅ¡Ã, ale už se vyžadoval složitÄ›jÅ¡Ã dÄ›j, takže se z pohádek pÅ™esedlalo na různé pÅ™ÃbÄ›hy a kluci samozÅ™ejmÄ› na dobrodružné. V tomto vÄ›ku poznávajà pana Foglara, Maye, Flossa a podobné. Kdo se vrhá na vÄ›deckou fantastiku, tak jej jistÄ› nemine nádhernÄ› naivnà pan Troska se svým kapitánem Nemem, kterého zcela nenápadnÄ› ukradl panu Vernemu. To jsou knihy chlapeckého a dÄ›tského vÄ›ku. Co Äetly holky, to vÄ›ru nevÃm, ale domnÃvám se, že to byly nÄ›jaké dÃvÄà románky. Â
PÅ™ebÄ›hne nÄ›kolik let a je tu opÄ›t jiná literatura. Těžké romány, zamilované novely, filozofie a dalÅ¡Ã nároÄnÄ›jÅ¡Ã Ätivo. Jen malé procento zůstává vÄ›rné dobrodružné literatuÅ™e. U ostatnÃch se dala stranou a zaÄalo se ÄÃst nÄ›co jako je pan Solženicyn, Neruda, nebo tÅ™eba Arthur Hailey. To jsou takové vÅ¡eobecné knihy, které mohly zaujmout každého. Â
Ve stářà tato Äetba asi zůstává ale pÅ™idávajà se různé lékaÅ™ské knihy o nemocech, o kterých se ÄlovÄ›k domnÃvá že je má. A tak budiž sláva pÅ™Ãstroji pana Johannese Gensfleischa.Â